FLASH SALEFLASH SALE
-20%
For 1 år REGISTRERING og FORNYELSE
kampanjer kan ikke kombineres
20 Antall gjenværende pakker

De beste aksjetilbudene fra 150 land

Over 100 000 fornøyde brukere

Tilbyr billigere med opptil 90% av startprisen

Direkte kontakt til forhandlere og grossister

B2B vs. B2C trading - en bokstav, mange forskjeller

B2B vs. B2C trading - en bokstav, mange forskjeller

Selv om forkortelsene "B2B" og "B2C" ser veldig like ut, de betegner to forskjellige handelsgrener. I utgangspunktet betyr B2C detaljhandel, mens B2B, engros, import og eksport. I B2C-handel er avtalepartene næringsdrivende og forbruker, mens i B2B-handel er disse kun selskaper.

B2B vs B2C - hva er konsekvensene av dette?

Beskyttelse av kjøperens rettigheter

Brukes i B2C-handel på grunn av traderens sterkere posisjon overfor forbrukeren. Derfor har kjøperen blant annet rett til å returnere produktet innen 14 dager uten å oppgi noen grunn dersom kjøpet ble gjort utenfor forretningsstedet (dvs. hovedsakelig på nett). I B2B-handel gjelder ikke disse reglene da ingen av avtalepartene er forbrukere. Selger kan selvfølgelig godta returer, men det er ingen slik forpliktelse - husk det når du legger inn en bestilling. Unntak skjer kun i en situasjon hvor den næringsdrivende kjøper varer til andre formål enn det som er knyttet til hans virksomhet. Med andre ord, hvis du kjøper et produkt for videresalg, er du ikke en forbruker, og du har ikke rett til refusjon.

Transaksjonsverdi

Den gjennomsnittlige ordreverdien i B2B-handel er mye høyere enn i B2C. Dette genererer en rekke konsekvenser, men den viktigste er spørsmålet om transaksjonssikkerhet. Mange praktiske og trygge betalingsmetoder, populære innen detaljhandel, brukes ikke i engros. Det er andre i stedet. Du kan lese om dem her  Trygge transaksjoner.

Fremgangsmåter for transaksjoner

Detaljhandel blir mer og mer e-handel, det vil si nettsalg. Selv om tradisjonell handel sannsynligvis aldri vil forsvinne, vokser verdien av netthandel stadig. I B2B er imidlertid den ettertraktede metoden for å fullføre en transaksjon å besøke leverandørens lokaler for å sette avtalebetingelsene på stedet, eller for å hente varene direkte fra lageret. Kommunikasjonsformene er i endring, men mange kjøpere og selgere foretrekker fortsatt møter ansikt til ansikt i stedet for å fullføre transaksjoner på nettet.

Transport og levering

Den dominerende modellen på B2C-markedet er en som handler om å organisere transporten av varer til forbrukeren. Alle andre situasjoner er svært sjeldne. I mellomtiden er B2B-handelen annerledes:  noen selgere kan ordne transport, mens andre ikke er det. Derfor bør du lese nøye gjennom tilbudene’ beskrivelser og spør om fraktalternativer. Du bør også gjøre deg kjent med "incoterms", dvs. internasjonale handelsregler, som du kan lese om her Incoterms .

MVA

Mva skal betales av den endelige mottakeren. Skal du for eksempel kjøpe en TV til hjemmet ditt, må du betale moms for det. Men hvis du kjøper en TV for videresalg, ligger byrden med å betale momsen på kunden din. Dette er spesielt viktig når du skal kjøpe varer i EU; som mva-betaler vil du kunne kjøpe en nullsatsvare så lenge selgeren også er mva-betaler. Du kan lese mer om moms her VAT UE.

 

Som du kan se, er det ganske mange forskjeller mellom B2B- og B2C-handel. Det er verdt å kjenne dem for å unngå misforståelser når du fullfører transaksjoner med grossister, produsenter og distributører. 

Forfatter:
Merkandi - B2B forretningsplattform

Merkandi - B2B forretningsplattform

Merkandi er en internasjonal grossistplattform for varer som tilbys samtidig i ordinær grossistvirksomhet, men også fra utførere, produksjon og overskuddslager, avvikling av selskapet, varer som returneres til kunder m.m.

Forrige oppføring Neste oppføring
Gratis nyhetsbrev

Daglige kunngjøringer om nye produkter og nyheter om Merkandi.