For noen tilbud - spesielt aksjer, varer fra konkurs eller fortjeneste - er det ganske vanlig å oppgi prisen for hele sortimentet. Det er en enklere og mer praktisk løsning - når alt kommer til alt selger vi varene som helhet, det gir ingen mening å sette pris per vare, ikke sant? Ikke helt :-). 1. Prisen pr. Varen lar kjøperen enkelt estimere verdien på varen. Det er mye lettere å vurdere om visse produkter er attraktive for kjøperen, og spesielt for kundene. Når alt kommer til alt, vil varene som er kjøpt i engros til slutt treffe detaljmarkedet, hvor bare dette prisformatet brukes. 2. Prisen per stk er mer attraktiv. Og ikke bare fordi det er lavere. Våre daglige vaner og vaner er viktige, og som oftest er vi først og fremst forbrukere, selv om vi er profesjonelt involvert i grossistmarkedet. 3. Prisen per stk er lettere å sammenligne. Før kjøperen bestemmer seg for et bestemt tilbud, sjekker han varene fra forskjellige kilder. Det nytter ikke å gjøre det vanskelig for ham å gjøre dette - selv om prisen er viktig, er det ikke den eneste faktoren som bestemmer kjøpet av en gitt aksje. Så når skal jeg bruke full pris? Endelig :-). Hvis tilbudet gjelder svært ikke-standardiserte produkter (produksjonslinjer, maskinsett), er prisen på det hele berettiget. I alle andre tilfeller er det bedre å oppgi prisen per vare.
Forfatter:
Merkandi