Å drive egen virksomhet medfører ofte komplikasjoner som er mye vanskeligere hvis virksomheten er basert på utenrikshandel og vår kunnskap om loven er ubetydelig. Å klage på kvaliteten på varer levert under internasjonal handel er en av de hyppige handlingene - det fører med seg noen viktige skritt som må tas for at klagen skal kunne finne sted. Den viktigste og mest grunnleggende kilden til klager er rettighetene som styrer partenes forhold til en internasjonal salgskontrakt, som er FNs konvensjon om kontrakter for internasjonalt salg av varer i Wien 11. april 1980. For å anvende reglene i ovennevnte konvensjon, kan vi være sikre på at partene som har signert avtalen har sin plass i landene som har vedtatt konvensjonen. Som i forbrukerloven har kjøperen rett til å annonsere varene hvis de ikke overholder kontrakten. Denne forskriften dekker begge tilfeller der selgeren ikke leverte varene til kjøperen, både når det gjelder kvalitet og kvantitet, varene var utilstrekkelig sikret eller levert i annen emballasje enn den som er spesifisert i kontrakten. I tilfelle varene ikke overholder kontrakten som er signert av partene, er kjøperen forpliktet til å varsle selgeren umiddelbart og bør ta et valg med hensyn til rettsmidler han har krav på (bestemmelsene beskrevet i artikkel 46-52 i ovennevnte konvensjon). En av kjøperens rettigheter er muligheten til å be om levering av erstatningsvarer - denne handlingen kan bare utføres hvis mangelen på varene med kontrakten påvirker dens vesentlige overtredelse. En annen rettighet er muligheten til å kreve en reduksjon av beløpet i forhold til verdien av de leverte varene for innkjøpte produkter som ikke var i samsvar med kontrakten. Det er også verdt å nevne at kjøpers rett også er en anmodning om reparasjon, dvs. fjerning av kvalitetsfeil på de kjøpte varene. Den mest åpenbare og velkjente loven er muligheten for å trekke seg fra kontrakten ved manglende overholdelse av kvaliteten på varene med kontrakten inngått mellom partene. Det er viktig å understreke at tilbaketrekningen gjelder den delen av kontrakten som er inkompatibel - fullstendig tilbaketrekning fra kontrakten har rett til å eksistere hvis mislighold utgjør et alvorlig brudd på kontrakten.
Forfatter:
Merkandi