Mens forkortelsene B2B og B2C ser veldig like ut, beskriver de to forskjellige bransjer. B2C er hovedsakelig detaljhandel og B2B engros samt import og eksport. I B2C-handel er partene i handelsavtalene gründer og forbruker av B2B-handelsselskaper. Hva er konsekvensene av dette? 1. Kjøperettighetsbeskyttelse I handel brukes B2C på grunn av den sterkere posisjonen entreprenøren har overfor forbrukeren. Derfor blant annet retten til å returnere varene innen 14 dager uten å oppgi noen grunn dersom kjøpet skjedde utenfor selskapets lokaler (dvs. hovedsakelig online). I B2B-handel gjelder ikke slike regler - ingen av avtalepartene er forbruker. Selgeren kan selvfølgelig akseptere retur, men det er ingen slik forpliktelse - husk dette når du legger inn bestillinger. Det eneste unntaket er situasjonen der gründeren kjøper varene til et annet formål enn relatert til sin aktivitet. Med andre ord - hvis du kjøper varer for videresalg, er du ikke forbruker og har ingen returrett. 2. Verdien av transaksjonen Gjennomsnittlig ordreverdi i B2B-handel er mye høyere enn i B2C. Dette har en rekke konsekvenser, men det viktigste er sikkerheten til transaksjoner. Mange praktiske og sikre betalingsmetoder som er kjent fra detaljhandelen, brukes ikke i engroshandel. Imidlertid er det andre du kan lese om her "https://merkandi.pl/articles/jak-zadbac-o-wieksze-bezpieczenstwo-transakcji-w-handlu-hurtowym">Bezpieczne_ transakcje." 3. Oppsigelsesmetoder Detaljhandel er oftere og mer e-handel, dvs. online salg. Selv om tradisjonelt salg sannsynligvis aldri vil forsvinne, vokser verdien av online handel hvert år. På B2B er derimot en mye mer ønskelig metode for å fullføre en transaksjon et besøk i selgerens lokaler, å sette forholdene på stedet eller å hente varene direkte fra lageret. Mens kommunikasjonsformene er i endring, foretrekker mange kjøpere og selgere fortsatt å møte ansikt til ansikt i stedet for å slutte på nettet. 4. Transport og levering B2C-markedet domineres av modellen der gründeren organiserer transport av varer til forbrukeren. Enhver annen situasjon er rett og slett uvanlig. Det er annerledes i B2B-handel - noen leverandører kan ordne transport, andre ikke. Les derfor beskrivelsene av tilbudene nøye og spør om dette elementet i transaksjonen. Du kan også finne det nyttig å kjenne incoterms - internasjonale handelsregler, som du kan lese om her "https://merkandi.pl/articles/incoterms-czyli-miedzynarodowe-reguly-handlu">Incoterms. 5. Momsafgift Moms betales av den endelige mottakeren. Hvis du for eksempel kjøper en TV til hjemmet ditt, betaler du for det. Hvis du kjøper et TV-apparat for videresalg - betales moms av kunden. Dette er spesielt viktig når du har tenkt å kjøpe i EU - som mva-betaler vil du kunne kjøpe varer til null, så lenge selgeren også er skattepliktig. Du kan også lese mer om merverdiavgift her "https://merkandi.pl/articles/wszystko-co-musisz-wiedziec-o-vat-ue-w-zakupach-hurtowych"> VAT UE. Som du kan se, er det mange forskjeller mellom B2B og B2C-handel - det er verdt å vite om dem for å unngå misforståelser når du avslutter transaksjoner med grossister, produsenter og distributører.
Forfatter:
Merkandi