APRIL SAVINGS
-40%
For 1 år REGISTRERING og FORNYELSE
kampanjer kan ikke kombineres

De beste aksjetilbudene fra 150 land

Over 100 000 fornøyde brukere

Tilbyr billigere med opptil 90% av startprisen

Direkte kontakt til forhandlere og grossister

B2B vs. B2C trading - en bokstav, mange forskjeller

B2B vs. B2C trading - en bokstav, mange forskjeller

Mens forkortelsene B2B og B2C ser veldig like ut, beskriver de to forskjellige bransjer. B2C er hovedsakelig detaljhandel og B2B engros samt import og eksport. I B2C-handel er partene i handelsavtalene gründer og forbruker av B2B-handelsselskaper. Hva er konsekvensene av dette? 1. Kjøperettighetsbeskyttelse I handel brukes B2C på grunn av den sterkere posisjonen entreprenøren har overfor forbrukeren. Derfor blant annet retten til å returnere varene innen 14 dager uten å oppgi noen grunn dersom kjøpet skjedde utenfor selskapets lokaler (dvs. hovedsakelig online). I B2B-handel gjelder ikke slike regler - ingen av avtalepartene er forbruker. Selgeren kan selvfølgelig akseptere retur, men det er ingen slik forpliktelse - husk dette når du legger inn bestillinger. Det eneste unntaket er situasjonen der gründeren kjøper varene til et annet formål enn relatert til sin aktivitet. Med andre ord - hvis du kjøper varer for videresalg, er du ikke forbruker og har ingen returrett. 2. Verdien av transaksjonen Gjennomsnittlig ordreverdi i B2B-handel er mye høyere enn i B2C. Dette har en rekke konsekvenser, men det viktigste er sikkerheten til transaksjoner. Mange praktiske og sikre betalingsmetoder som er kjent fra detaljhandelen, brukes ikke i engroshandel. Imidlertid er det andre du kan lese om her "https://merkandi.pl/articles/jak-zadbac-o-wieksze-bezpieczenstwo-transakcji-w-handlu-hurtowym">Bezpieczne_ transakcje." 3. Oppsigelsesmetoder Detaljhandel er oftere og mer e-handel, dvs. online salg. Selv om tradisjonelt salg sannsynligvis aldri vil forsvinne, vokser verdien av online handel hvert år. På B2B er derimot en mye mer ønskelig metode for å fullføre en transaksjon et besøk i selgerens lokaler, å sette forholdene på stedet eller å hente varene direkte fra lageret. Mens kommunikasjonsformene er i endring, foretrekker mange kjøpere og selgere fortsatt å møte ansikt til ansikt i stedet for å slutte på nettet. 4. Transport og levering B2C-markedet domineres av modellen der gründeren organiserer transport av varer til forbrukeren. Enhver annen situasjon er rett og slett uvanlig. Det er annerledes i B2B-handel - noen leverandører kan ordne transport, andre ikke. Les derfor beskrivelsene av tilbudene nøye og spør om dette elementet i transaksjonen. Du kan også finne det nyttig å kjenne incoterms - internasjonale handelsregler, som du kan lese om her "https://merkandi.pl/articles/incoterms-czyli-miedzynarodowe-reguly-handlu">Incoterms. 5. Momsafgift Moms betales av den endelige mottakeren. Hvis du for eksempel kjøper en TV til hjemmet ditt, betaler du for det. Hvis du kjøper et TV-apparat for videresalg - betales moms av kunden. Dette er spesielt viktig når du har tenkt å kjøpe i EU - som mva-betaler vil du kunne kjøpe varer til null, så lenge selgeren også er skattepliktig. Du kan også lese mer om merverdiavgift her "https://merkandi.pl/articles/wszystko-co-musisz-wiedziec-o-vat-ue-w-zakupach-hurtowych"> VAT UE. Som du kan se, er det mange forskjeller mellom B2B og B2C-handel - det er verdt å vite om dem for å unngå misforståelser når du avslutter transaksjoner med grossister, produsenter og distributører.

Forfatter:
Merkandi - B2B forretningsplattform

Merkandi - B2B forretningsplattform

Merkandi er en internasjonal grossistplattform for varer som tilbys samtidig i ordinær grossistvirksomhet, men også fra utførere, produksjon og overskuddslager, avvikling av selskapet, varer som returneres til kunder m.m.

Forrige oppføring Neste oppføring
Gratis nyhetsbrev

Daglige kunngjøringer om nye produkter og nyheter om Merkandi.